Dag 8 - Lördag

Uppe innan tuppen! Receptionen ringde runt och väckte oss halv 6, klockan 6 åt vi frukost och innan 7 satt vi i en rullande buss igen. Efter lunchstoppet satt Maggan längst bak i bussen och pratade så jag tog tillfället i akt och gick fram till micen. Berättade att jag läst teckenspråk och visade dem hur se sa de länder vi besökt på teckenspråk, samt hur man sa att vi åkt buss och färja. Det tyckte dom var skitkul! :-) Innan färjan Rostock-Gedser så stannade vi till på Border Shop. Första stoppet i Sverige var i Malmö där första gänget lämnade oss. Efter det var det Lödde och Landskrona innan det var min tur i Helsingborg. Fick kramar och lycko-önskiningar om framtiden från allihop. Av en del fick jag presenter. Vilken underbar grupp!! Den mening som får avsluta denna resa var från en kvinna som sa:
''Ser jag dig som reseledare någonstans i framtiden kommer jag boka resan bara för att få åka med dig.''

Jag har som vanligt skrivit ner i en bok vad vi gjort varje dag. Det är den texten jag kommer kopiera och skriva här :-) Korten är tagna med mobilen.

Dag 7 - Fredag

Sista frukosten på Hotel La Perla. Vi packade bussen innan vi åt frukost klockan 7 och så fort vi var färdiga åkte vi iväg. Första stoppet blev där Swarovski-affären ligger. Vi gick in en sväng och kollade....herre gud vilka smycken!! Priserna ska vi inte prata om..haha. Svanen ovan kostade bara runt €500, rena rama kapet!...Efter det stannade vi två gånger till med bussen innan vi kom fram till hotellet i Hof, Tyskland. På kvällen, efter middagen, satt jag med Maggan och kollade på/hjälpte till med bokföringen.

Nu skördas det!

Hejhej! Nu är skörden i full gång! Från tidigt på morgonen till sent in på kvällen/natten körs det gräs. När pappa, broshan, farmor och farbror Andreas håller på med det får mamma och syrran ta hand om de andra sysslorna. Mamma matar kalvarna och sköter om grisarna när lill-syrran mjölkar :-) Själv springer jag rund och tar kort. Ganska rättvist fördelat arbete, inte sant? Hehe...

Dag 6 - Torsdag

Vilken jäkla natt. Hade svårt att somna och vaknade flera 100 gåner av att svettas och frysa om vartannat. Vid frukosten klockan 7 kände jag mig som ett vandrande vrak. Efter att vi ätit sa jag som det var till Maggan och fick stanna hemma hela dagen. La mig och läste vid poolen och på sena eftermiddagen orkade jag gå en liten sväng ner till byn.

Det jag missade idag var en busstur runt sjön med två stopp där man kunde gå på marknad. När bussen kom tillbaka och de fick se att jag mådde bättre sken alla upp och sa att de saknat mitt skratt idag. Sötare människor får man leta efter!

Dag 5 - Onsdag

Började dagen klockan 7 med frukost och kvart över 8 började vi gå ner mot hamnen. 5 av gästerna tog taxi för de var trötta efter gårdagens spring i Venedig. Första stoppet var i byn Limone, citronernas stad. Där var vi i 1 och en halv timme. Köpte med mig citroner och citronmarmelad till mamma som hon fick på morsdag :-) Nästa stopp var mitt emot och kallades Malcesine. Här var vi i två timmar innan vi åkte hem till Riva igen. Jag och Maggan köpte med oss lite mat från Coop som vi åt på hotellrummen. Jag hade nu 1,5 timmes fritid då jag återigen passade på att duscha och koppla av en stund. Halv 4 gick vi till Torbole, stan där dom bott under andra resor. Hälsade på på ''deras'' hotell, kollade i affärer och pratade med massa som hon kände. Vi var tillbaka på hotellet lagom till middagen klockan 7.

Dag 4 - Tisdag

Upp tidigt igen! Lämnade hotellet kvart över 7 för att åka till Venedig! Vi åkte buss till Mira Mirano och tog tåget därifrån.Vi hopppade av tåget och insåg att vi behövde gå över en bro och en bra bit bort för att kunna hoppa på båten. Det uppskattades inte av de äldre.Båten tog oss in till centrum där vi skiljdes och blev en mindre grupp som gick med på vår rundtur. Vi letade reda på en toa, sen gick vi till St. Markus platsen, in i kringlande gränder, innan vi tillslut kom fram till restaurangen där vi skulle äta. Maggan kände dem (hon kände alla överallt, haha) så vi åt gratis. :-)

Nu var klockan redan 2 så vi letade oss tillbaka till båten och åkte mot tågstationen halv tre. Vi hann med det tänkte tåget och när vi kom fram till bussen var det 1000 grader varmt i den. Efter ca 2,5 timmes körning stannade vi för kaffe- och toapause. Precis innan vi skulle köra fick vi reda på att det skett en olycka på den väg vi skulle köra på. Det var totalstopp. Vi snirklade oss fram, flyttade vägskyltar ochkörde på väggrenen men vi fick se oss besegrade tillslut och stod stilla i 45min. Efter det gick det superbra. Vi fick kvällsmaten vid 9-tiden och då var man hungrig! Servitören hade jätteroligt åt att det hade tagit oss runt 5 timmar att ta oss hem. ''Jag kör sträckan på 2,5'' Mallgroda, haha.

Dag 3 - Måndag

Sovmorgon! Satte klockan på kvart i 8 men vaknade när Maggan gick ner till frukosten redan vid halv så jag gick med upp. Halv 10 skulle vi samlas vid bussen för att åka till en affär och handla sprit. Vi var där i ca 1 timme innan vi körde tillbaka och hoppade av nere i centrum av Riva del Garda. Där gick vi en liten stadsvandring. Jag, Maggan och en i från gruppen åt lunch ihop. Italienspizza! Nu kan jag bocka av det från listan :-)

Efter det skulle jag och Maggan köpa tågbiljetter inför imorgon. Vi sprang runt och letade, hittade tillslut ett ställe men det var för dyrt. Halv 2 hade vi bestämt träff vid bussen igen med de som ville åka upp till hotellet. Nu fick jag två timmar ledigt. Passade på att duscha, fixa packningen och slappa. Halv 4 hoppade delar av gruppen på bussen igen för att åka på vinprovning. Det var ett jättefint ställe, häftig vinkällare och en rolig kille som visade oss runt och höll i vinprovningen senare. Vi var tillbaka på hotellet halv 7, klockan 7 åt vi kvällsmat och nu är jag så mätt att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Dag 2 - Söndag

Sov så fruktansvärt dåligt inatt! Receptionen ringde runt och väckte alla vid halv 6. Vi åt frukost, packade bussen och kvart över 7 rullade bussen iväg igen. På andra stoppet började vi se snötäckta toppar. När vi sedan kom in i Österrike och till sist Italien såg vi makalösa vyer! Vi stannade till en snabbis på ett utsiktsställe, med en blick över en turkos sjö smat berg runt omkring. Jag blev riktigt trött efter allt åkande så lyssnade på musik ett tag. Fram till Gardasjön kom vi runt 7-tiden. Vi åt en god kvällsmat och sedan satt och pratade med Maggan utomhus en stund. Nu är klockan halv 11 och jag ska släcka lampan för idag.

Dag 1 - Lördag

Skapade en ny kategori till min sista praktik i Italien där jag kommer lägga alla inlägg. Min resa började redan på fredagen den 16:e. Då tog jag tåget ner till Helsingborg och sovde över hos mormor och morfar.

Vaknade hos mormor och morfar halv 6, lämnade huset halv 7 och klev på Hyllinge Buss tio i 7. Vi åkte till Malmö där vi mötte upp med tre andra anslutningsbussar, varav den ena kom försent vilket gjorde att vi senare missade den bokade färjan mellan Rødby-Putgarten.Innan dess, efter att vi kört över Öresundsbron, guidade jag om Köpenhamn. Fick applåder och choklad! Jag guidade även genom Hamburg. Vi stannade två gånger i Tyskland. När vi närmade oss Fulda (där vi skulle sova) ringde Maggan (min handladare och reseledare/guide) till hotellet för vår GPS fungerade inte. Vi åkte lite fel men hittade fram till Hotel Bachmühle till sist! Vi åt kvällsmat kl 8 och sen satt vi och pratade med gästerna tills kvart i tio. Jag har haft huvudvärk hela eftermiddagen men det har gått bra ändå. Imorgon väntar ytterligare 75mil i buss...

Film från Jippodagen

Nu är vinnaren av bästa utklädnad korad och det blev 11NAA. En från deras klass filmade hela dagen och har nu delat med sig med den. Så roligt att se! Det som såg ut att bli en 6 gradig och mulen dag blev en 14 gradig solig dag med skratt hela dagen lång. Studenttider när det är som bäst.

Frånvaro

Hejhej igen! Idag var det sista gången jag åkte till skolan, för att göra något som har med skolan att göra. Vi började kl 11 med att lämna tillbaka Macbook:en. Efter tre år slipper jag nu den! Dessvärre betyder det att jag nu inte har något dator alls då min egna la av för några veckor sedan. Efter det gick vi och åt skolmat (kommer inte sakna det.) Vid halv 3 samlades några klasser i Aulan för att lyssna på Polisen som pratade lite om avslutningsdagen och så.

Nu ikväll körde jag och Praew till några av hennes thaikompisar och grillade. Jättegott och trevligt! :-) Senare ska jag sätta mig och redigera lite bilder från min praktik i Italien!

Bilderna är på min minsta kusin som jag övernattade hos när jag kom hem fån resan i lördags.

4 facts

• Jag har fått för mig att jag måste stänga min garderobsdörr helt på kvällen. Det räcker inte att den ''nästan'' är stängd. Helt, annars sover jag inte.

• 1-2 nätter innan fullmåne är det näst intill omöjligt för mig att somna. Det är jag o farmor, alla andra skrattar åt oss, haha.

• Jag förknippar låtar med minnen. Denna är skolavslutningen i åttan, denna är sista konfimationslägret, denna är skolavslutningen i ettan på gymnasiet...osv.

• Pirates of the Caribbean är tidernas bästa filmer. Finns inga filmer som någonsin kommer slå dom. Kan dom utantill men dom är fortfarande lika roliga.

Koutsläpp - Bildbomb!

Sådär ja! Då var kossorna med ute på grönbete om dagarna. Det är så roligt att se dom springa och hoppa av glädje efter den långa vintern. Nu går dom o mumsar grönt gräs i hagen precis vid huset :-)

Euphoria

Denna versionen av Euphoria är nog min absoluta favorit. Efter att ha läst ett år teckenspråk sedan jag såg denna senast tycker jag det är häftigt att jag förstår alla tecken som dom 'sjunger' också! :-)

Maskros deluxe

Igår kom syrran och visade denna lilla fina maskrosplantan. Huuuuur jädra stor som helst!! Satt även en fin liten fjäril på :-)

Annars då? Jag är ledig denna veckan så att jag ska hinna packa och fixa allt inför avresan på lördag. Ska åka ner redan på fredag och sova hos antingen mormor och morfar eller hos min morbror. Ska hoppa på bussen tio i sju på lördagsmorgonen nämligen....O nej jag har inte packat, växlat pengar eller kollat upp de saker jag ska prata om...fasen att man aldrig lär sig börja i tid!

Gardasjön

Hejhej!
Nu ska jag berätta något roligt jag ska vara med om inom den närmsta veckan. I tre veckor har jag pratiserat på Studieförbundet Vuxenskolan, men det slutade i fredags. Jag har ett praktikställe kvar och denna gången är det på Hyllinge Buss! Jag har fått chansen att åka med dom på en bussresa! Resan går till området kring Gardasjön i norra Italien och avresa är på lördag, den 17 maj! Det ska bli sjukt kul! Ska ringa till guiden imorgon och se vad jag ska göra o så :-) Kan undra om vi ska vara i den tysk- eller italiensktalande delen? Får ta o lära mig några italienska ord ifall ifall, hehe.

B&W

Några bilder jag redigerade från den 27:e april.

Om exakt en månad

Idag hade jag min sista lektion. Nu är det nära på riktigt. Om exakt en månad gäller det.

Zombie

Uäääghhh! Här har du gårdagens makeup. Igår var det dags för den årliga ''Jippodagen'', dagen då alla treor klär ut sig klassvis och spelar såpfotboll! Så jäkla roligt!! Solen sken, musiken dunkade från högtalarna och alla var allmänt glada och taggade. Vilken dag.

Luftballong i Valinge

Bild från igår kväll

Clear round 1 maj

Hejhej! Förra torsdagen var det ''1:a maj hoppning'' på vid Viskadalens Ridklubb. Jag har saknat att komma ut på lite skojtävlingar och träffa andra så i år slog jag till! Det var ju trotts allt 3 år sedan jag var iväg senast....Helt galet vad tiden springer iväg från en. Skrev ett inlägg hur det gick här.

Bilderna är fotade av Elin Nilsson! Stor eloge att du fick till dom så bra med tanke på hur våra rundor gick..hehe

Hundkurs

Hejhej! Igår bytte jag scoutmöte mot chaffuör för syrrans hundkurs. Har bara fått höra vilka roliga saker dom gör på kursen och igår tyckte mamma jag skulle åka dit. Anledningen var att det skulle komma en hundfotograf och prata och fota lite. Lärde inte mig något men de andra gjorde säkert det! Han förklarade grunderna väldigt lätt :-) Ville fota lite annorlunda bilder på Fina och tyckte väl jag lyckades någolunda.

Kalas

Hejhej! I lördags var familjen i Bua där det vankades kalas för vår faster.God mat, tårta och godis. Blev väldigt trött redan vid tio så jag gick och la mig på soffan och somnade visst till halv 11 när alla åkt hem...:)

Nu börjar det snart på riktigt

Hejhej! Idag har jag jobbat mellan 9-18 på mitt 'sommarjobb'. Får jobba nu några helger innan högsäsong så jag kan det när det är full rulle i sommar. :-) Ska jobba likadant imorgon och på söndag också så det blir nog ingen rolig uppdatering att vänta de kommande dagarna...

Studentbilder

Vid den här tiden på året kommer det alltid upp massa ljusa fina bilder på glada personer som snart slutar skolan. I år ser jag mig själv bland det flödet och det är helt otroligt ofattbart. Får gåshud (överdriver inte) varje gång jag provar mössan och lyssnar på utspringningslåten. 12 juni kommer vara en storslagen dag.

Alma åkte med mig hem efter Pay and Jump:en och fotade. HÄR kan du se mer av hennes bilder!

Pay and Jump

Hejhej! Idag har jag gjort någonting som är mycket ovanligt, åkt iväg på tävling med Ivory! Körde SJÄLV dessutom! Eller ja syrran och Alma (personlig fotograf borde alla ha) var med men...jag körde. Andra gången jag körde transport med häst i (tränade lite igår för första gången haha).

Lastningen här hemma gick bättre än förväntat faktiskt. Anmälde mig till 70-80cm vilket jag aldrig hoppat på tävling förut :-) Första rundan vägrade hon på första och femte hindret och andra rundan vägrade hon en massa gånger på första hindret och på femte igen. Emellan hindrena vet jag inte riktigt vad för gångart hon hade. Satt bara och skrattade åt hur dumma vi måste sett ut...haha! När vi skulle hem tog det 1 timme att lasta henne även fast vi fick hjälp av 7(!!) stycken! Herre gud...

Men detta var första gången på tre år som vi åker iväg och gör något sånthär så jag ska inte klaga. Vi kom ju runt hela banan två gånger, det var det några som inte gjorde :-)

Att träna på till nästa gång (för det ska det bli) är lastning och hoppning över ''vanliga hinder''. Får köpa sprayfärg till våra plastbommar så de ser annorlunda ut. Träning ger färdighet, heja heja!